
MEDIA MONITORING
REPORT: A “MINUTE”
OF ACCOUNTABILITYINTERNATIONAL OBSERVATION MISSION (IEOM), SOMALILAND LOCAL COUNCIL ELECTION 2012 

On November 12, exactly the beginning of the  third phase of the election campaign, a  local,  freelance consultant was 
commissioned to undertake a monitoring exercise of how both privately and publicly owned media outlets are covering 
the  Somaliland  2012  local  council  elections.  The  media  monitor,  Mr.  Hamse  A.  Khaire  embarked  this  assignment 
alongside the International Election Observation Mission (IEOM). The consultant monitors 11 newspapers, 3 radios and 2 
televisions. 
 



Page | 1 
 

 

EXECUTIVE SUMMARY 
On  October  29th  2010,  Somaliland’s  National  Electoral  Commission  announced  that  the 
campaign  for  the  2012  local  council  elections  is  open  for  a  period  of  28  days. Within  the 
campaign period, each political party and association will campaign once a week until the 25th 
of November – three days before the Election Day. On the 27th of November all political parties 
and associations are expected to respect the ‘silence’ day or the NO campaign provision before 
the Election Day. 
 
In November 2012, exactly the beginning of the third phase of the election campaign, a  local, 
freelance  consultant  was  commissioned  to  undertake  a  monitoring  exercise  of  how  both 
privately  and  publicly  owned media  outlets  are  covering  the  Somaliland  2012  local  council 
elections. The media monitor, Mr. Hamse A. Khaire embarked  this assignment alongside  the 
International Election Observation Mission (IEOM). The consultant monitors 11 newspapers, 3 
radios and 2 televisions. 
 
The overall aim of this monitoring is to assess the media performance in terms of coverage and 
professionalism.  In  other  words,  the  monitor  was  trying  to  uncover  whether  Somaliland 
electorate are being assisted to make an informed political choice, access to media by different 
political subjects in order for them to communicate to the electorate, and whether editors have 
sufficient autonomy from both the political system and economic system. 
 
Both print  and electronic media dedicated  a  lot of  space  and  time  to election news. As  the 
election‐day got closer by the day, the president paid a number of visits to the east and west of 
the country and this news dominated both airwaves and print media front pages. Other major 
news item included the accusations from opposition parties that government officials are using 
state  funds  to campaign  for  the ruling party’s candidates, and  the complaints of Berbera and 
Burao traditional leaders about the number of polling stations. 
 
It is noteworthy that this report is just a snapshot of how the mass media acted during the pre‐
election period including the 28‐days campaign period.1  
 

 

 
 

 
 

                                                                 
1 Note that the monitoring assignment was formally commenced in the second round of the campaign period.   



Page | 2 
 

 

PRE‐ELECTION CAMPAIGN COVERAGE 

PRINT MEDIA OUTLETS 
VOLUME OF THE COVERAGE FOR POLITICAL ACTORS BY PRINT MEDIA 
 

As  part    of  this  interim  report,  the media monitor  randomly  selected  the media  prints  and 
broadcasts  on  the  15th  of November  2012  by  analyzing  the  leading  Journals  published  that 
particular  day  namely;  DAWAN,  JAMHUURIYA,  GEESKA  AFRIKA,  SAXANSAXO,  WAAHEEN  & 
OGAAL.  These  newspapers  were  selected  based  on  the  breadth  of  their  readership  and 
geographical outreach.2 Only front page space and the order of items were analyzed to give the 
reader of this report a feel of the media’s coverage of the election. 
 
On  November  15th  the  print media  has  differently  covered  the  election  issues.  The  afore‐
mentioned newspapers were famous in writing editorials, articles and news items on elections.  
SAXANSAXO, GEESKA AFRIKA, DAWAN  and HAATUF devoted  a  large  space  to election news. 
People  were  used  to  vigorously  interest  in  what  the  media  publishes.  Except  DAWAN 
newspaper, all other papers are privately owned. DAWAN has comparatively lower readership 
than the other newspapers. While its readership is limited to government circles, it should also 
be noted that DAWAN’s coverage is freely distributed to ministries and other readers. 
 
There have been concerns by the civil society on how the media will cover the election news. As 
a result, there was a number of times the local mass media was sensitized with the significance 
of their role in free, fair and peaceful elections. On behalf of the most of the media groups and 
practitioners,  SOLJA  (Somaliland  Journalists  Association)  has  repeatedly  pledged  to  remain 
impartial and objective.  The media was part of the signed code of conduct. The political parties 
and  associations  arrived  at  an  agreement on  the  Electoral Code of Conduct.  Later on,  there 
have been  concerns  shown by  some of  the parties. UCID  confirmed  their  concerns over  the 
possibility of real implementation of the Electoral Code of Conduct. No feedbacks were given to 
the complaints and claims of UCID. Therefore,  things went on without both  interruption and 
consideration of UCID’s accusations. 
 
        

                                                                 
2  An  IRI  opinion  poll  last  year  showed  that  Jamhuuriya, Geeska  Afrika,  Saxansaxo  and Haatuf  are  the  leading 
journals in Hargeisa. 



Page | 3 
 

 
 

FREQUENT ISSUES DOMINATING PRE‐ELECTION CAMPAIGN 
 

 Complaints about limited number of polling stations (Eastern Regions & Berbera) 
 The Arrest of UMMADDA Party Candidates in Las‐Anod and the denial of the Police Chief 

of Commander. 
 Opposition  Party’s  accusation  of  government  bribing  their  popular  Candidate  to  quit 

(Ummadda & UCID). In Burao 5 candidates of UCID abandoned their candidacy. 
 President’s Travel from Burao, Berbera to Borama.  
 Accusations that Government Officials are campaigning for the ruling party candidates 

by using public resources. This accusation’s center was SOLNAC’s  (Somaliland National 
AIDS Commission) director of  finance and administration. Others  included the director 
of the Civil Service Commission (CSC) defending the accused officials. 

 JAMHURIYA  Newspaper  is  accused  of  being  pro‐government  by  Jamali  Ali  (UCID 
Presidential Candidate) after JAMHURIYA wrote about Jamal threatening to start a civil 
war if UCID fails. Jamal denies saying this, JAMHURIYA defending itself. 

 The  accusation  of  Gabose,  the  leader  of  the  UMMADDA  party,  that  government  is 
passing  law  no  59 which  severely  undermines  basic  rights  of  freedom  of  expression, 
privacy and other rights. 



Page | 4 
 

 The  incident of  SOOL whereby  the  vice  chairman of XAQSOOR party  is  kidnapped by 
armed militia one day before the election day. Mr. Sandule has been released without 
any injuries. 

 UCID’s announcement that it will not respect the code of conduct. 
 The campaigns of different political parties has also been  featured by different media 

outlets. 
 
WHO IS HARSH TO WHOM? A QUICK LOOK AT THE TONE OF THE COVERAGE 
 
 

By  looking at different newspapers on the same day (15 November), the monitor felt that the 
tone of the coverage varies from one press to another depending on the target or the subject of 
the news  item. UCID   political party  in  general and  its 2015 presidential  candidate  Jamal Ali 
Hussein received a negative and biased coverage from DAWAN, the publicly funded newspaper 
(see  the  chart  below) while  KULMIYE  enjoyed more  favorable  (very  positive)  coverage  from  
DAWAN. On  the  other  hand,  the  second  leading  newspaper, GEESKA  AFRIKA  seemed  to  be 
negative  with  the  ruling  party  of  KULMIYE. WADANI,  however,  is  covered  with  a  positive 
coverage  by  both  DAWAN  and  GEESKA  AFRIKA.  Other  parties  were  not  covered  on  that 
particular day. 
 

 
 

STRIKING A BALANCING POINT: FRONTPAGE COVERAGE BY PARTIES & ASSCOCIATON BY PHOTOS, 
ARTICLES AND REFERENCES. 
 

As  the  charts  below  show,  the  coverage  of  different  parties  by  different  newspapers  is  not 
balanced. WADANI Political Association  received  a wider  coverage of  front page photos  and 
articles. KULMIYE and UCID also received a notable front page photos, articles and references. 
UCID’s coverage, though large in space, is spoiled by the negative tone as we saw earlier. 
 



Page | 5 
 

Compared with the front page coverage received by ministers on different journals all political 
parties  (both  opposition  and  ruling  party)  are  disadvantaged  in  terms  of  front  page  photos, 
articles and references. On one hand, one should expect a much  larger coverage for ministers 
and  the  president  as  they  conduct  their  ordinary  routine  state  affairs,  on  the  other  hand 
journalists and editors are obliged to strike a balance  in covering different stakeholders at all 
times in general and in election periods in particular. 
 

 

A more balanced impartial and objective tone is expected from editors of publicly funded media 
outlet. The chart below dissects DAWAN’s coverage  in  its 15th November edition. As the chart 
below  shows,  significant  space  is devoted  to  the  government  in  general  and  the president’s 
visit, ministers and other government officials (directors and others) in particular. 
 

 
 



Page | 6 
 

ALL PRINT MEDIA COVERAGE & TONE BY KEY PLAYERS – WOMEN CANDIDATES, NEC, SOLJA, 
OPPOSITION CANDIDATES & RULING PARTY CANDIDATES. 
 

The media monitor also quickly assessed whether different political actors are enjoying equal 
access to print media outlets. As the chart below shows, female candidates are least featured in 
front pages or  rarely  referred  to. NEC & SOLJA have been  covered well with more  favorable 
tone.  Significant difference  in  access  to media has been noted when  it  comes  to opposition 
parties’  candidates  against  the  ruling party’s  candidates  in  all print media  (both private  and 
public). This observation coupled with the accusation of opposition political party leaders such 
Faisal A. Warabe of UCID and Dr. Mohamed Abdi Gabose of UMMADDA, the monitor feels that 
further analysis and explanation should be sought. 
 

 

 

ELECTRONIC MEDIA OUTLETS: RADIO HARGEISA’S (RH) ELECTION COVERAGE 

The media monitor selected three days’ news to see if the only Radio station, the only licensed 
radio  based  in  Somaliland,  is  covering  elections  and  how.  The  preceding  fact,  that  Radio 
Hargesia is the only radio station in the country, combined that Radio Hargeisa is funded with 
tax payers’ money makes it a priority observation subject. Below are the specific days selected 
for analysis. 

 



Page | 7 
 

Radio Hargeisa: Allocation of Airwaves By Political Parties & Associations 

     
RADIO HARGEISA ELECTION COVERAGE‐ 
4 SAMPLE NEWS   

           

DATE  NEWS TIME 

ELECTI
ON 
NEWS 
(secon
ds) 

NON ELECTION 
NEWS (seconds) 

TOTAL AIRTIME 
(Seconds) 

PARTY SCHEDULED 
TO CAMPAIGN 

12/12/2012  NIGHTIME 0  293 293  UCID 
13/11/2012  AFTERNOON  314  210 524  UMMADDA 
14/11/2012  AFTERNOON  450  191 641  KULMIYE 
17/11/2012  AFTERNOON  120  649 769  WADDANI 

  Total  884  1050
                                  
1,934.00    

 

Even though the pre‐election campaign was at its peak, Radio Hargeisa devoted more news to 
non‐election related news. 

 

 
On  12th  and  13th  November  the  two  political  associations  of  UCID  and  UMMADDA  were 
scheduled to campaign and supposedly receive equitable airwave allocation of their campaign. 
This, however, did not happen. On  the other hand KULMIYE and WADANI on  their campaign 
days were covered well (see the chart below). 



Page | 8 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Page | 9 
 

ANNEXES 

ELECTION CAMPAIGN SCHEDULE 

DATE  PARTY/ASSOCIATION  OTHER CAMPAIGN DAYS 

Round One 
29‐10‐2012  UMMADDA  05,12,19,
30  UCID  06,13,20
31  KULMIYE  07,14,21
01‐11‐2012  DALSAN 08,15,22
02  RAYS  16,23,30
03  WADANI 17,24,31
04  XAQSOOR  11,18,25,

Round Two
05  UMMADDA 
06  UCID 
07  KULMIYE 
08  DALSAN
09  RAYS 
10  WADANI
11  XAQSOOR 

Round Three
12  UMMADDA 
13  UCID 
14  KULMIYE 
15  DALSAN
16  RAYS 
17  WADANI
18  XAQSOOR 

Round Four 
19  UMMADDA 
20  UCID 
21  KULMIYE 
22  DALSAN
23  RAYS 
24  WADANI
25  XAQSOOR 
26‐ Last Day   
27‐ Silence Day  (The Day of NO Campaign at all)
28‐ Election Day  (Voting Day) 

 

 
 

 



Page | 10 
 

MEDIA OUTLET LIST 

MEDIA TO BE MONITORED BY OWNERSHIP AND MEDIUM TYPE 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

THE LIST OF WEBSITES (ORDERED ACCORDING TO THEIR VISITOR BASE) 

1. Hadhwanaagnews.com 
2. Oodwaynenews.com 
3. Gabileynews.com 
4. Ramaasnews.com 

 



Page | 11 
 

THE LIST OF TVS 
1. S24 (Low Viewership) 
2. Royal (Moderate Viewership) 
3. HCTV ((Widely Watched Covers all Somaliland an beyond;  Headquarter in Hargeisa) 
4. UNIVERSAL (Widely Watched Covers all Somaliland an beyond) 
5. SOMALICHANNEL 
6. BULSHO TV (Moderate Viewership ;) 

 
 

PRIOTIRISATION OF MEDIA OUTLETS 

I  recommend  that we prioritize  the monitored media outlets  in  the  following manner  (prioritization  is based on my 
quick  judgment  on  the  media’s  geographical  coverage,  readership,  ownership  type  whether  publicly  owned  or 
privately owned, medium type whether electronic or print, and party/clan affiliations and match).  
 

PUBLICLY OWNED MEDIA OUTLETS 
All Publicly owned media (SNTV, Dawan Newspaper, Radio Hargeisa and etc) 

PRIVATELY OWNED MEDIA OUTLETS 

TELEVISIONS & RADIO’S 
1. HCTV (Hargeisa Cable TV) 

2. Universal TV 

3. Somaliland Space Channel 

4. Bulsho TV 

JOURNALS & NEWSPAPER (SOMALI LANGUGAGE VERSIONS WILL BE CONSIDERED FIRST) 
1. GeeskaAfrika Newspaper (English Version as well) 

2. Jamhuuriya Newspaper (and its sister papers such as the ‘ Republican’) 

3. Haatuf Newspaper (and its sister paper of ‘Somalialndtimes’ and Haatuf‐al‐Arabia) 

4. Ogaal Newspaper 

5. Saxanso Newspaper (Affliated to a senior , incumbent politicization) 

6. SaxafiNewpaper 

7. Waaheen Newspaper 

8. Hubaal Newspaper (affliated to a candidate running for  Hargeisa local council) 

9. Foore Newspaper (3 days a week) 

10. Yool Newspaper (3 days a week) 

 



Page | 12 
 

RADIO HARGEISA TOP STORIES ON 12/11/2012 

RADIO HARGEISA DAILY TOP STORIES 

DATE 12/12/2012 

TIME:WARKA GALABNIMO  (AFTERNOON) 

 READ BY SAKARIYE   AHMED MUHUMED 

TOTAL DURATION OF THE NEWS 11: 34 minutes 

DURATION OF THE NEWS SUMMARY:1:53 

TOP 5 RADIO HARGIESA STORIES 
NEWS ITEM 001 

VICE MINISTER OF  INFORMATION, GUIDANCE & CULTURE, HON. ABDILLAHI MOHAMED CUKUSE, HELD 
PRESS  CONFERENCE  THIS  MORNING  IN  HIS  OFFICE.  THE  VICE MINISTER  REPLIES  SOME  OPPOSITION 
LEADERS ON THE ISSUE OF LAW NO 59; 
 

TYPE:  Election related item   DURATION:        01: 43 (103 Seconds)             
NEWS ITEM 002 

THE  GUURTI  CHAIRMAN  DISCUSSES  THE  FORTHCOMING  LOCAL  ELECTIONS  AND  OTHER  POLITICAL 
MATTERS AS HE CLOSES THE 48TH SESSION OF THE UPPER HOUSE. 
 

TYPE:  Election related item   DURATION:              01:27 (87 Seconds)               
NEWS ITEM 003 
A WORKSHOP ON  ‘STRENGHENING CITIZEN’S PARTICIPATION OF  ELECTIONS’ OPENS  IN MANSOOR HOTEL. THIS 
WORKSHOP IS CONDUCTED BY HAVOYOCO. 
 
TYPE:  Election related item   DURATION:            01:21 (81 Seconds)             
NEWS ITEM 004 
HARGEISA CITY COUNCIL CANDIDATE, MR AHMED SIYAD MUHUMED     DONATES $ 1000 TO THE CONSTRUCTION 
OF MOHAMED MOGE NEIGHBORHOOD. 
 
TYPE:  Election related item   DURATION:            00:43 (43 Seconds)             
NEWS  ITEM  005THE  IVORY  COAST  PRESIDENT, HASSAN WATARA,  STATES  THAT  THE  ECOWAS  APPROVED  THE 
DEPLOYMENT OF 330 TROOPS TO MALI. 
THE FORMER LIBYAN PRIME MINISTER TO APPEAR A COURT TODAY.   
ISREAL REPORTS A MISSILE….. 
 
TYPE:  NON‐Election related item   DURATION:             03:32 (210 Seconds)             
 
 

 

 

 


